Träning

Rör dig!




Vill du bli mer stresstålig, må bättre och förbättra ditt minne? Vill du bli mer kreativ och intelligent? Se då till att röra på dig dagligen! Träning är bra för den fysiska hälsan men också för den mentala hälsan. 


Träning anpassad för dig

På Dietistkompetens får du hjälp att skräddarsy en planering som passar just din vardag och dina förutsättningar. Planeringen innehåller förslag för ökad vardagsrörelse och vardagsmotion samt pulshöjande träning. Du får träningsprogram som du kan utföra hemma med hjälp av den egna kroppsvikten eller enklare redskap.

"Det finns ingen medicin som ger så många positiva effekter som fysisk aktivitet gör. Dessutom saknar den biverkningar".

Träna med din personliga tränare

För dig som önskar mer hjälp att komma igång erbjuder Helena Grandell på Dietistkompetens även gemensam träning veckovis. Träningen består då exempelvis av raska promenader, promenader i trappor och uppförsbackar, jogging eller löpning. 


“Genom att göra små förändringar i din vardag kan du begränsa ditt stillasittande utan större ansträngning och få enorma hälsovinster. “ Helena Grandell, personlig tränare på Dietistkompetens. 

Sju goda skäl att röra på sig:

  • Rörelse ökar blodflödet, vilket ger mer syre till kroppen och hjärnan så att vi upplever en ökad koncentration.
  • Regelbunden motion ger bättre minne och minskar risken att drabbas av Parkinsson och Alzheimers.
  • Träning som aktiverar stora muskelgrupper i kroppen förebygger ångest och depression.
  • Motion gör att vi blir mindre känsliga för stress.
  • När vi tränar ökar blodflödet och syresättningen och vi blir piggare, mer kreativa och alerta.
  • Fysisk aktivitet stärker och stimulerar området i hjärnan som förbättrar vår självkänsla.
  • Träning ökar endorfin- och serotoninnivåerna. De tillsammans med hormonet dopamin har en lugnande effekt på den mentala hälsan. Dessa hormoner ger oss en känsla av välbefinnande och lycka.